
Chinalizing Africa’s digital TV space 

Brand de Villiers, CEO: MultiChoice Africa 

The increasingly messy digital migration issue in Ghana is the latest in a growing list of examples of 

how digital migration in Africa is going pear-shaped. 

In a nutshell, China’s StarTimes was contracted in 2012 to supply and install the digital terrestrial 

television (DTT) infrastructure for Ghana. The project, which was expected to cost $95 million, was 

supposed to have been completed before 2015.  

But StarTimes allegedly failed to execute the project within the timelines, so the contract was 

retracted in 2014, handed over to Ghanaian firm, K-NET, and the digital migration deadline pushed 

out to 2020.  

So far K-NET has implemented the project for about $13 million less than the StarTimes amount at 

$82 million, and more than 53 digital transmission sites have been built across the country. 

Meanwhile, StarTimes sued the government of Ghana for what it described as the unfair 

abrogation of their contract with the state, which the Ghanaian government settled out of court in 

2017.  

However, the saga doesn’t end there.  

StarTimes has since been awarded a deal by the Ministry of Communication to finish the DTT 

network platform started by K-NET. According to the Ministry, K-NET has stalled on the project due 

to financial constraints, hence the need for StarTimes to complete it.  

It has also clinched a controversial deal with the government to extend satellite TV to 300 villages 

amid intense opposition by the Ghana Independent Broadcasters Association (GIBA). GIBA warns 

that "the Agenda of StarTimes is not only aimed at profit or the indoctrination of Chinese culture - 

names, language, food, etc. - but a larger mandate to take over the control of the broadcast space in 

strategic African countries including Ghana, which is crucial for the China game." 

Ghana's President, Nana Akufo-Addo, himself acknowledged that much anxiety is being expressed 

about the possibility of a recolonization of the African continent by a new power, and warned that 

the country must learn from history. 

Yet the deal seems to be progressing. 

This isn’t the first time controversy has surrounded a StarTimes project. In September 2013 the 

Zambian government awarded a DTT tender to StarTimes which was cancelled due to irregularities 

in the awarding of the contract by Zambia's Ministry of Information and Broadcasting Services. 

 

But in 2016 the contract was again awarded to StarTimes – this time handing over control of public 

broadcasting to the company for 25 years and giving them the controlling share – despite Zambia's 

Public Procurement Authority that found that due process wasn't followed. 

The government paid US$273 million for digital migration in six provinces when the cost of the 

project was less than US$25 million, according to submission by bidders prior to the bidding process 

being cancelled: a deal the Southern Africa Network Against Corruption (SANAC) called one of the 

worst financial scandals in modern day Zambia. 



To top it off, StarTimes was selected to fulfil the role of both service provider and public signal 

distributor for the project, something the country's digital migration policy does not allow. Following 

pressure related to corruption allegations over Zambia's digital migration project, the government 

was forced to source a new public signal distributor, which was subsequently awarded to GOtv 

Zambia. 

Despite the scandals, massively inflated budgets and non-delivery in both Zambia and Ghana, as well 

as Malawi, StarTimes remains a leader in the digital migration space in Africa. The phenomenon 

even has a name: 'China-lizing'. StarTimes already has control over Zambia’s public broadcasting and 

it could gain control of Ghana’s if the government gets their way.  

How this is happening is anyone’s guess but African countries would be well placed to heed Akufo-

Addo’s reference to the recolonization of the African continent by a new power. The Media 

Foundation for West Africa (MFWA) says that StarTimes's DTT plans are threatening and dangerous, 

citing the situation as ‘very dangerous for the survival of our local media industry. Let’s oppose it 

with full force’.  

Oppose it indeed, if we are to keep the fledgling African media industry alive, the potential of which 

is staggering. For example, Nigeria produces 70% of its own content and the industry is the second 

largest contributor to Nigeria’s GDP after oil. Surely that’s an industry worth fighting for? 

 

 

 


